UMRAH DIY BERSAMA SUAMI


UMRAH DIY DENGAN SUAMI


Niat nak pergi umrah ni lama sangat. Saya selalu berdoa untuk dipanggil oleh ALLAH. Tiap malam saya suruh anak sulung saya Nuha doakan mama papa dia..hehe. Sebelum tidur, saya memang ajar anak saya doa. Doa simple je..jadi kami sama2 doa dan aminkan. Doa saya ajar anak saya :
‘Ya ALLAH, aku bersyukur, mama papa saya dapat pergi UMRAH pada tahun ini’. Setiap malam sebelum tidur nuha akan baca. 😗

Ada benda buat saya sentap sebenarnya. Dulu saya ingat, orang berduit mampu la pergi umrah. Kita duit banyak nak pakai, tak tahu bila nak savingnya. Tapi pemikiran saya ditepis oleh seseorang di instagram. Saya lupa apa nama ig dia(thank to him/her)..sebab lepas baca sentap terus hehe. Ayat quote dia berbunyi seperti ini “Allah panggil buat umrah bukan sebab kau mampu (banyak duit), tapi sebab kau layak untuk berkunjung ke rumah Allah’. Lepas baca caption dia, sentap terus. Kau kumpullah harta banyak mana, kalau Allah tak izinkan untuk datang, memang sampai ke sudah kau bukan tetamu DIA. Jadi apa kita nak buat? Betulkan balik niat. Berdoa banyak2 semoga Allah pandang kita dan pilih kita jadi tetamu-Nya. Inilah maksud TETAMU-NYA. 


Macam kita buat open house juga, tak semua orang kita jemput betul? Hanya orang tertentu je. Kenapa? Sebab kita jemput mereka bukan berdasarkan dia banyak duit, dia mampu, tapi dia orang2 yang baik, yang rapat dengan kita. Begitu juga UMRAH. Nak Allah jemput, kena selalu doa..


Selepas dari itu, satu-satu Allah mudahkan urusan saya, tahu2 cepat je duit beranak. Time duit da cukup tu, allahuakbar...time tu jugak Airasia buat promo flight murah. RM1550/pax return dan time tu juga kawan saya ajak buat UMRAH DIY. Sujud syukur waktu tu. Padahal waktu tu blur apa benda Umrah diy..hahaha.


PERSEDIAAN
Terus terang saya katakan, saya tak bersedia apa2. Saya hanya tahu saya betul2 nak sangat pergi. Nak rasa apa yang orang kongsi pengalaman mereka disana selama ni. Nak berdiri depan mata melihat KAABAH…masa tu persediaan saya hanya satu, saya berdoa dan terus berdoa untuk jadi Tetamu-NYA. 


Saya tak terfikir pun nak Umrah Diy ni, sebelum tidur saya selalu search pakej-pakej umrah. Dalam hati nak yang pakej 5star VVIP..hehe..nak yang duduk berdua sebilik dengan suami, hotel sejengkal je kalau boleh. Nak semua benda 5star lah..haha..tapi duit tak berapa nak ada. Tiap kali tu lah tangan ni asik tekan kalkulator kira bajet. Jadi kos seorang RM8999 dan keatas. 


Rupa-rupanya rezeki lagi indah Allah bagi, kami dapat pergi dengan cara 5star VVIP, tapi dengan cara Umrah Diy. A-Z buat sendiri..Allah lebih tahu. Saya dan suami memang jenis suka redah, jenis planning A-Z. Mungkin ini yang menyebabkan Umrah Diy menjadi pilihan terbaik untuk kami.


STEP UMRAH DIY :



1. BELI TIKET PENERBANGAN


Waktu ni saya dapat grab tiket offer Airasia. RM1550/pax. hehe..Biasanya tiket ke Jeddah kalau naik Airasia RM2000 ke atas. Naik MAS@Saudi dalam RM2500 ke atas. Kalau jumpa bawah dari RM2000 tu, jangan pk lama, rembat je...paling gamble adalah, saya beli tiket ni bulan 3/2018. Bulan 5/2018 fly..huhu...tawakkal n pergi.

Tapi sebelum rembat tu hati2..takut korang pergi beli musim tak boleh buat umrah..hehe..macam musim haji. Tak boleh pergi tau. Beli tiket penerbangan jangan korang bantai 30hari, kebiasaan Umrah 11hari.



2. BOOK HOTEL
     Saya kan nak duduk VVIP style haha..jadi saya book Hotel Makkah – Elaf Kinda Hotel (5star jarak 400m dari masjidil haram- jalan 5min)






Hotel Madinah pula saya book Hotel Saraya Taba (3star jarak 400m dari masjid nabawi - jalan 5min)




balik je hotel berendam mandi air panas...legakan urat2 hehe
Saya booking hotel pakai web www.agoda.com. Korang compare2 la antara booking.com/agoda.com/traveloka.com/hotel.com. Mana paling best price, rembat. Disebabkan saya nak fly lagi 2bulan waktu tu, saya terus PAY NOW. Kalau korang nak fly lambat lagi macam 6bulan lagi ke, pilih PAY LATER WITH CANCELLATION. Manalah tahu tibe2 korang rasa nak tukar hotel, jadi boleh la cancel dan pilih hotel lain. Tips nak pilih hotel ni, nak tahu dekat ke tak dengan masjidilharam/masjid nabawi..korang bukak goggle maps, then masukkan lokasi..tengok icon penjalan kaki. dari situ boleh tahu jarak.

Banyak hotel-hotel best area Makkah dan Madinah. Yang saya tengok...Next time ada rezeki, in sha allah saya nak stay situ pula. Hotel yang saya sarankan untuk korang duduk di Makkah selain hotel saya duduk (5star senarai dibawah) :
➤Dar Al-Eiman
➤Swissotel Makkah
➤Al-Marwa Rayhaan 
➤Hilton
➤Zam-zam
➤Al-Safwa
➤Anjum
➤Millenium

Hotel di Madinah pula, saya sarankan korang duduk sini. Dekat untuk perempuan. Hotel saya duduk Saraya Taba tu, kalau perempuan jauh sikit. hehe..
➤Golden Tulip Al Zahabi (pintu 25-dekat raudhah)
➤Oberoi
➤Dar Al-Taqwa
➤Taiba

Pilih lah ikut bajet korang..😄

3. KURSUS UMRAH
Lepas setel je beli tiket dan tempah hotel, saya terus cari dekat mana nak buat kursus umrah. 2x saya pergi kursus umrah. Saya memilih untuk belajar di Masjid Tunku Mizan di putrajaya..percuma aja kursus dia..Jadual kursus boleh refer di laman sesawang Tabung Haji. 

Sepanjang kursus, saya jumpa orang2 yang buat Umrah Diy juga..mereka pun 1st time. 2x saya pergi nak bagi betul2 faham..In sha Allah boleh. Korang kalau rasa xcukup ilmu, pergi je kursus banyak kali. Tanya je ustaz apa yang tak faham. Saya selalu refer parents juga apa2 yang patut. Parents saya pergi under pakej. Mereka bila dengar kami nak pergi Umrah Diy, mereka risau betul..hehe..saya cakap tak salah pun. Pergi Umrah bukan wajib kena under pakej travel 😌. Nak betulkan mentaliti mak ayah kita bukan senang. 

4. SUNTIKAN VAKSIN
Disarankan ambil supaya badan kita ada antibodi. Boleh ambil dekat mana-mana klinik. Masa saya kursus umrah, ada bukak booth suntikan. Alang-alang buat terus ye dak. RM170 suntikan tu. Suntikan ni tahan 5tahun dalam badan kita. Suntikan ini untuk mengelakkan kita dari senang dapat penyakit.

5. INSURAN PERJALANAN
Wajib juga. Kalau xbeli insuran, korang tak boleh apply Visa Umrah. Ramai sarankan beli Etika Takaful. Jadi saya beli secara online di https://www.etiqa.com.my/getonline/tripcare-360-takaful . Harga saya beli waktu tu RM64.44 seorang.

6. MOHON VISA UMRAH
Dah selesai step 1-5, baru lah saya mohon visa. Harga Visa saya buat RM340 seorang. Boleh mohon visa dengan agensi berdaftar.

Dokumen diperlukan untuk buat visa :
-Tiket penerbangan (pergi & balik)
-Tempahan hotel
-Insuran
-2keping gambar Umrah (ambil gambar dekat kedai, cakap untuk umrah)
-surat nikah endorse dari pejabat agama & wisma putra (yang pergi suami isteri)
-passport (sah tempoh 6bulan dari tarikh balik)

7. BOOK TRANSPORT DI MAKKAH & MADINAH
Saya book transport dengan brother UMRAH TAXI. Korang search je dekat Facebook. Saya book transport dari airport jeddah ke madinah & dari madinah ke makkah. Harga nanti saya bagitahu dekat bawah sekali.





     8. CARI BARANG2 NAK PERGI UMRAH
Part ni paling bersyukur. Allah maha mengetahui. Allah tahu saya pernah fikir yang nak g umrah kena guna duit banyak. Alhamdulillah, Allah datangkan bantuan. Segala peralatan umrah, saya tak beli apapun, semuanya ibu, abah, abg dan akak ipar saya bagi. Sebab dorang baru balik dari umrah 4bulan lepas, mereka pergi under pakej simply umrah..Jadi memang tak keluar duit sesen..Syukur. Benar la ayat sentap saya dapat tu. Thank kepada empunya Instagram tu. Allah nak panggil, dia mudahkan kita dengan ajaib sekali.

Saya listkan barang2 penting :
-          Mini Al-Quran (dalam flight baca al-quran)
-          Jubah 3helai
-          Telekung (bahagian atas je) 2helai
-          Tudung labuh 2
-          Stokin 5
-          Kain ihram suami 2
-          Jubah suami 5
-          Selipar suami 1
-          Buku panduan umrah
-          Beg sandang (untuk letak duit, buku dll)
-          Botol spray (senang jika air sembahyang batal)
-          Hanger baju for travel (basuh baju sepanjang kat sana)
-          Sabun basuh baju
-          Peralatan mandian
-          Ubat2
-    Makanan (saya sarankan bawa jajan seperti coklat/gula2/kekacang je. Sementara nak tunggu azan. Kena datang masjid awal untuk dapat tempat. Sana berpusu orang nak dapat depan. Takyah bawa maggi, serunding hehe…sana makanan arab sedap sedap…portion besar. 1set makan 2orang bagi kita orang Malaysia. Kalau orang arab 1set memang dorang makan sorang. Makanan bagi saya murah untuk saya bandingkan dengan makanan arab di Malaysia lah..


Jom saya kongsi apa saya buat kat sana bila dah pergi Umrah Diy ni 😍

DAY 1 : 5/5/2018
Flight kami jam 510am by airasia. Disebabkan flight kami pagi2 buta, pemergian kami ke tanah suci, kami tak war2kan. Taknak menyusahkan orang lain datang..seminggu nak fly baru saya bagitahu sedara mara. Keluarga saya, awal lagi dah bagitahu..dan awal2 saya dah cakap tak perlu pergi airport hantar. Alhamdulillah, abah, abg dan akakipar saya berkeras nak hantar juga. Ibu saya tak ikut sebab jaga anak2 saya, ibu saya tolong jaga..Jadi saya taknak ada drama airmata diantara saya dan anak2 ahahahhaha. Sampai airport, abah,abg dan kakipar balik..kami terkejut mak dan ayah mertua saya pula datang..bersama abgipar. Allahuakbar, dah cakap jangan datang..saya dan suami jenis tak suka susahkan orang...apapun terima kasih 😊


thank you abah
thank you mak ayah



thank you abangiwan n kakmaria

Sepanjang proses checkin semua smooth, drop luggage, kena inform staff airasia kita perform umrah, jadi staff tu akan tagging bag kita. Sebab orang pergi jeddah ada 2tujuan, perform umrah atau melawat/kerja. Nanti sampai sana ada 2terminal. Stewardess akan buat annoucement "kepada penumpang yang tidak menunaikan umrah boleh turun dulu, bas ada di bawah, dan bagi mereka yang menunaikan umrah tunggu dulu". Ini masa saya naik Airasia lah. Airlines lain saya tak pasti. Dalam flight ini ada jemaah2 dari indonesia, ada beberapa kumpulan umrah diy family lain saya nampak juga..pergi flight penuh. Balik flight kosong..haha best betul. Kitorang je dalam tu.


sampai dah Bumi Jeddah, Makkah - Airport

Rakan2 DIY. Yang tukang snap tula ketua - Dak Am kami panggil

penghibur duka lara saya... 😁

Selesai lalu imigresen dan ambil beg, kawan saya terus call Umrah Taxi, driver dah tunggu di depan. Saya book van 14seater 780sar. Kami semuanya ada 10dewasa. Jadi tong2 la bayar. Kami semua sepakat untuk masuk madinah dulu. Oh ya, jika anda plan nak masuk makkah terus, anda dah kena berniat ihram. Niat ihram bermiqat sebelum/semasa melintasi Qarnul Manazil . Nanti pilot akan umumkan sebelum lalu Qarnul Manazil. Pilot akan umumkan 'Kita akan melalui Qarnul Manazil, bagi jemaah yang terus menunaikan umrah boleh bermula niat ihram sekarang'. Jadi terus niat. Kalau korang niat lepas dah lalu miqat, kena dam 😁. Wajib pergi kursus umrah ye...ilmu kena tahu.

Sambung balik cerita, kami sepakat nak masuk madinah dulu, jadi kami pakai biasa je, takyah pakai ihram dan tak berniat umrah lagi. Perjalanan dari airport jeddah - madinah ambil masa lebih kurang 4jam. Sepanjang perjalanan saya seronok tengok permandangan disana. Saya bayangkan cerita2 sirah nabi..Allahuakbar nak nangis rasanya bila ingat balik. Padang pasir je..terbayangkan sirah2 kehidupan mereka. Nak pergi mana2 naik unta, lalu padang pasir yang panas ni...saya dekat malaysia, menapak g kedai depan umah pun naik kereta pasang aircond pusing 4 terus 😅. 


husband ambil gambar suasana madinah...tak sabar nak bersiap dan pergi Masjid Nabawi

Hotel kami di madinah nampak kubah hijau 😭😭😭situlah makam Nabi kesayangan kita semua Nabi Muhammad SAW. Korang pergi kubur arwah nenek/atuk/makayah mesti rindu&sedih kan..Ini kan pula korang dapat menatap dan jejak kaki ke makam kekasih Allah swt..speechless sangat2 😭



kubah hijau...disitu terletaknya Makam Nabi Kesayangan kita Nabi Muhammad Saw




Rehat sekejap dan mandi, terus bersiap pergi solat maghrib. Badan memang penat..Tak rehat sepanjang hari, tapi hati ni memberontak nak ke masjid. Betullah kata orang, dah ada dibumi penuh keberkahan ni, jiwa tenang, taknak buat salah, nak kejar pahala je...its true. Now saya da rasa. Kalau boleh nak lepak masjid je...setenang2nya..bumi berkah.



nak pergi solat maghrib...excited sungguh rasa..

ramainya orang...serius time ni saya rasa exited dan berdebar2 yang amat...

Saya stay sampai solat isyak. Sepanjang nak tunggu maghrib ke isyak, korang buat la apa yang perlu spt berzikir & baca alquran..Selesai isyak, kami semua cari makan. Makan arab mur mur. 1set untuk 1org makan bagi pak arab. Bagi kami 1set untuk 2org makan.. hehe perut orang malaysia ni kecik2 je...lepas makan terus pengsan. Nasi sedap cenggini 👍🏼



nasi beriani...makan 2org..tu pun tak habis.hehe

Sebelum tidur dah niat "ya allah kejutkan aku untuk solat tahajjud dan pergi masjid". Dekat malaysia selalu payah nau nau. Alarm bunyi je, off kan 😁. BIla dibumi berkah, makbul doa...jam 230pagi dah terjaga, terjaga takde termenung2, terus bangun panaskan air untuk bancuh buat kopi dan terus mandi...siap2, rasa badan energy betul. kami suami isteri beriringan ke masjid bersama (kemain kau jah hahaha..kat msia gaduh manjang)..rakan2 lain memang kami da bincang, waktu solat, gerak sendiri2..tak perlu tunggu2...kita jumpa lepas solat je untuk makan2 dan jalan2..



DAY 2 - 6/5/2018

breakfast kebab dihening subuh...syoknya jiwa..tenang..

Usai solat (wah ayat novel sangat 😆), saya da suami jalan2 hening subuh. Subhanallah indahnya..damainya..kami pusing2 cari apa boleh makan. Syok semua halal hehe. Yela selalu kita travel negara orang, kena cari makanan halal. Ni kita datang negara Islam, semuanya halal toyyiban. Kami pilih nak breakfast kebab. Hotel madinah kami tak book breakfast. Syok pusing2, teroka sana sini. Lepas tu kami solat dhuha. Then balik hotel, contact kawan lagi 4orang dorg cakap jom g ziarah2 nak? Ah jommmmm!


selesai solat dhuha..moh cari kawan2 nak g ziarah

suasana selepas subuh..bergolek gelantang deme...

Kawan saya sorang tu dia pandai kecek arab sikit2. Jadi kami book je van depan hotel. Banyak je van2..pak arab akan jerit "Ziarah ziarah ziarah". Kami dapat 150sar untuk 1van (muat 8org). Kami 6org je..Jadi sorang 25sar.



bukit uhud..sisa yang tertinggal.




berlatarbelakangkan bukit uhud

Ziarah pertama kami pergi ke lokasi terjadinya peperangan yang menjadi sejarah dimana kekalahan tentera Islam iaitu PEPERANGAN UHUD. Meh kakdolly cerita sikit kisah peperangan ni. Peperangan ini tercetus disebabkan kaum quraisy nak balas dendam atas kekalahan peperangan perang badar. Jumlah tentera kaum quraisy 3000orang. Tentera islam 700orang. Rasulullah sudah mengatur strategi sebelum peperangan, iaitu 3bahagian. Sayap kiri dan kanan yang akan berhadapan musuh dan 50orang pemanah yang akan berada di atas bukit uhud. Rasulullah sudah berpesan kepada 50org para pemanah, menang atau kalah, jangan sesekali turun dari posisi masing2 diatas bukit uhud itu. Sepanjang peperangan berlaku, tentera Islam menang dalam peperangan. Kaum quraisy berundur. Setelah melihat kemenangan itu, para pemanah turun dari bukit uhud dan berebut2 mengambil rampasan perang kaum quraisy. Mereka lupa akan pesanan Rasulullah untuk terus berada di posisi masing2 walau menang atau kalah. Hanya 14orang sahaja pemanah yang beriman tetap teguh diposisi masing2. 

Melihatkan situasi itu, ketua berkuda kaum quraisy iaitu Khalid bin al-walid berpatah balik dan mengepung bukit dan melakukan serangan hendap dari belakang. Tentera Islam terkepung dan tentera islam menjadi lemah dan kucar kacir. Tentera Islam berundur ke bukit uhud. Dan kaum quraisy istiharkan mereka menang.

Serba sedikit kisah kakdolly baca dan dengar dari sahabat2. Jika ada tersilap info, mohon maaf dan boleh betulkan info :)
Masjid Qiblatain
didepan masjid qiblatain


Kemudian kami ziarah MASJID QIBLATAIN. Disini lah Rasulullah mendapat wahyu untuk menukar arah qiblat dari Baitulmaqdis (masjidil alaqsa) bertukar mengadap qiblat Kaabah, Makkah. Pertukaran berlaku 180darjah disaat Rasulullah solat 2rakaat. Dapat je wahyu dari Allah, Rasulullah terus pusing 180darjah mengadap Kaabah, Makkah. Kami solat sunat disini. 


Dalam masjid Quba

Depan masjid Quba
 Setelah itu, lokasi seterusnya kami ke Masjid Quba. Masjid Quba adalah masjid pertama yang dibina orang Islam. Sabda Rasulullah "barangsiapa yang berwudhu dari rumah dan sembahyang 2rakaat dimasjid ini, ganjarannya sama seperti pahala mengerjakan Umrah".


Makam Al-Baqi Madinah



Makam Al-Baqi, Madinah. Perkuburan yang diidamkan oleh umat islam. Tanah perkuburan ini terletak bersebelahan dengan Masjid Nabawi. Ramai ahli keluarga dan para sahabat Rasulullah dikebumikan disini. Kawasan perkuburan ini dibuka waktu lawatan selepas asar dan subuh. Lelaki je boleh masuk. Jangan lupa, setiap solat fardhu, mesti ada solat jenazah. Bagi lelaki berebut2 lah ambil peluang ini untuk turut sama pergi hantar jenazah. Besar ganjarannya.

DAY 3-5 - 7-9/5/2018
Rutin seperti biasa solat 5waktu dimasjid. Kakdolly share sekitar masjid nabawi...hari ketiga kami free and easy..jalan2 sekitar je..





MOMENT MASUK RAUDHAH - Salah satu taman syurga 😍
Nak masuk raudhah ni ada waktu2 dia bagi kaum wanita. Bagi lelaki 24jam pintu masuk raudhah sentiasa terbuka. Untuk lelaki masuk ikut PINTU 1 dan PINTU 2. Waktu kakdolly buat umrah ni, waktu masuk raudhah hanya selepas subuh dan selepas isyak. Wanita masuk ikut PINTU 25 hingga 29. Jadi Solat subuh dan solat isyak kakdolly memang akan solat dekat pintu 25-29 ni..

Dekat Masjid Nabawi ni, bentuk masjid dia segi empat petak je.. ada banyak pintu..korang pusing2 je..memang takkan sesat..korang boleh la merasa solat dekat mana2 pintu, jangan masuk pintu lelaki dah hehe..setiap pintu depan tulis besar2 nombor arab.

TIPS MASUK RAUDHAH
Kakdolly 3x dapat masuk raudhah, 2x lepas isyak, 1x lepas subuh. Kakdolly try tengok situasi macam2..apa kakdolly dapat simpulkan :

1. Nak masuk raudhah kena ikut kumpulan masing2. Ada kumpulan Bahasa Melayu (orang malaysia, orang indonesia, orang singapore), ada bahasa Turki, ada bahasa Arab dan bahasa Pakistan. Pembantu Masjid akan pegang signboard dan suruh korang masuk ikut kumpulan dan duduk diam.. 1st kakdolly ikut arahan masuk ikut group2 ni..lebih baik ikut. Kalau korang degil masuk kump arab, nahas...haha..orang bahasa melayu ni sopan santun. Jadi aksi tolak ansur tu tinggi..

Sepanjang kakdolly follow, nak tunggu turn masuk raudhah lama sangat..dekat 2jam. Kena ikut giliran..Sambil tu berdoa dan berzikir dipermudahkan masuk. Usai sampai je turn bahasa melayu nak masuk, Ya Allah, syahdunya..masa dilepaskan nak masuk, berlari2 semua orang..taman raudhah tu kecil sahaja. Nak tahu korang da jejak belum raudhah...karpet dia color hijau. Saat dah jejak tu terus berdoa doa dan doa...tunggu peluang utk solat 2raakat. Time sujud tu minta la apa sahaja..Sebelah kiri raudhah tu adalah makan Nabi Muhammad saw dan 2 sahabat baginda iaitu Abu Bakar Siddiq dan Umar bin Khattab.

Sedikit gambar dan video suasana sebelum masuk raudhah. Gambar dalam raudhah kakdolly tak ambil. Time tu ambil peluang nak mengadu dekat Allah 😍


tu singboard Kumpulan Melayu ehehe..kalau korang duduk sini selamat..

menunggu giliran..berdebar2. Nampak kubah hijau tu..lagi 1step je kami nak masuk taman syurga Raudhah.

kakrose..partner masuk syurga..in sha allah

lelaki untung, masuk raudhah 24jam..hehe..jadi xyah berebut2..syukur suami dapat masuk taman syurga dengan tenang. Doa banyak untuk saya tau hehe

suami bergambar di mimbar 

Lelaki masuk syurga, tenang betul.

Sebelum meninggalkan bumi Madinah, kami sempat shopping2. Dekat mekah orang kata mahal. Dan dekat mekah suami kata taknak shopping2. Nak fokus umrah..jadi saya buat keputusan beli kurma, beli sejadah dan apa2 yang patut dekat sini semua. Jom layan gambar shopping pula ehee..


syok betul shopping sejadah


lepas shopping, tukang angkat barang dia ni lah. nak marah tak boleh sebab dekat madinah kihkih...sabar banyak2 ye bang

sejadah corak raudhah dan masjid nabawi..nak hadiahkan dekat ibu abah dan mak ayah


DAY 6 - 10/5/2018
Kami bersiap untuk masuk ke Makkah, saya dah book GMC. Laju wooo..haha. GMC ni ada 7seater. tapi kami ada 6orang. Memang besar dan luas betul. Jam 930pagi kami bersedia untuk bergerak. Ready untuk buat Umrah. Dalam hati ni memang berdebar2.

Perjalanan mengambil masa dalam 4-5jam. Laju betul driver ni bawa...haha..jalan pula straight je..memang syok tekan minyak. Sebelum sampai ke mekah, kami berhenti di Masjid Bir Ali untuk bermiqat (niat umrah). Miqat ialah tempat untuk melafazkan niat untuk umrah sebelum masuk ke Mekah. Jadi dekat sini, lelaki dah kena pakai Ihram. Kami solat sunat 2rakaat dan berniat ihram. Mula lah sesi menjaga segala pantang larang.

Pantang larang ihram nanti korang belajar masa kursus umrah. Jangan langgar, nanti kena dam..


ok lah nanti saya cerita dekat Mekah pula...banyak best. Stay tuned 😍😍

total kos 1orang sepanjang trip UMRAH DIY VVIP 5star ni saya buat next post ya 😉😉

21 comments:

  1. Sis..nak tanya utk apply visa max brapa hari di mekah madinah ye...klu 15h boleh ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. visa skrg dah mudah..ada visa tourist.. max sy x pasti

      Delete
  2. tq so much sister. nti saya nk pergi 2021

    ReplyDelete
  3. pergi sana simcard mana yang sesuai untuk pakai eh? nak yang line laju

    ReplyDelete
  4. kalau pakai simcard lokal mekah okay tak?

    ReplyDelete
  5. pakai simcard celcom umrah la, guarantee line 4g

    ReplyDelete
    Replies
    1. celcom bagi 3gb high speed data kan. cukup la guna spanjang 12 hari

      Delete
  6. mahal pakai simcard sana dekat rm100 lebih, kalau celcom baru rm68

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau celcom memang sah line 4g, kalau telco sana belum tentu. entah entah slow macam siput

      Delete
    2. bayar mahal tapi line terukkk nangis la hahaha

      Delete
  7. pastu celcom kalau tunjuk tiket flight mas dapat free 1 simcard tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergh jimat la bayar 68 hengget dapat 2 sim boleh saya share dengan husband

      Delete
  8. jauhnya beza harga. patut la ramai pakai celcom

    ReplyDelete
    Replies
    1. celcom bagi 3gb memang cukup la pakai sepanjang umrah tu

      Delete
    2. celcom dahla line 4g dekat sana. syok juga kalau pakai celcom

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. yes celcom punya plan ni kira paling murah dah sebenarnya

    ReplyDelete

BAJET, TIPS & ITINERARI KE BELITUNG, INDONESIA

Bajet, Itinerari & Tips ke belitung novel ringkasan laskar pelangi Korang pernah tengok tak cerita Laskar Pelangi ni? Seb...